21. marraskuuta 2013

Testissä raakasuklaa

Mun oli tarkoitus tehdä sitä ja tätä tässä muutaman vapaapäivän aikana, mutta ne sitten vaihtuikin työpäiviksi, tai siis paremminkin työilloiksi niin tekemiset jäi vähemmälle. Tänään, ainoana vapaapäivänä otin sitten tehtäväksi kokeilla sitä raakasuklaata ja marssin aineksien kanssa äitille... ihan sen takia, että mun pikkuruiseen pakastinlokeroon ei juurikaan mitään ylimääräistä mahdu.

Kuten viime postauksessa mainitsin raakasuklaan tekeminen itsekin on kuulemma helppoa, mutta näin ensikertalaiseksi päätin käyttää valmiita raakasuklaapatukoita.


Kaiken kaikkiaan käytin 5 patukkaa, 2,5 molempiin makuihin.


Ensin kaikki raaka-aineet käyttövalmiiksi. Makuina mä käytin appelsiininkuorta ja (kuoretonta) hasselpähkinää. Appelsiininkuoren kanssa kannattaa olla varovainen ettei sitä laita liikaa, sillä se on aikas voimakas maku. Hasselpähkinää mä murskasin vähän liikaa ja käytin tuosta määrästä noin puolet.


Alempaan kattilaan vesi kiehumaan ja veden kiehuessa suklaapalat päällimmäiseen kattilaan sulamaan. Suklaata on syytä sekoittaa koko ajan, jotta se sulaessa pysyy ns. notkeana ja juoksevana.


Kun suklaapalat on täysin sulanut niin sitten sekaan mitä-lie-sitten-haluakaan-käyttää-makuna :) Sekoitus vielä ja massa muotteihin. Ensimmäistä satsia yritin tehdä yksinään ja kun nostin suklaakattilaa vain hetkeksi pois kuumasta vedestä kerkesi se jo jähmettyä jonkin verran... Oli siis pakko pyytää apukäsiä ja pikkuveli tulikin avuksi, joka siis sekoitti suklaata koko ajan samalla ojentajen lusikallisia suklaamassaa, jotka minä sitten tähtäsin pikkuruisiin muotteihin. Isommat muotit olisi tietysti siistimpi ja helpompi vaihtoehto, mutta raakasuklaan ollessa erittäin täyteläistä ei sitä pysty, tai en minä ainakaan pysty paljoa syömään kerralla. Suklaan- ja makeanhimo lähtee siis todella pienellä määrällä ja on vieläpä terveellistä! :)


Minä keittiössä, joten ihan kommelluksitta ei tästäkään päästy vaan tietysti mulla osui käsi kattilan reunaan ja kuumahan se oli! Siinä lensi sitten puoli ruokalusikallista suklaata hellalle ja ... oops äitin matolle... jotka tunnollinen kunnollinen pikkuveljeni siivosi :D


Ja sitten pakkaseen jähmettymään. Itse pidin reilun puolen tuntia ja se oli ihan riittävästi.

Noh miltä ne sitten maistui? Ei kuulemma hivellyt äitin eikä pikkuveljen makuhermoja suklaan ollessa todella suklaista eli siis kuten aiemmin mainitsin täyteläistä. Kaveri tykkäsi kuten myös minä ja varsinkin appelsiininmakuisesta. Ei siis huono testaus ja aion tehdä uudestaankin.

Oletteko te kokeilleet raakasuklaata? Mitäs piditte? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti